Beleidsplan

 

pedagogisch   Beleidsplan

 

kinderdagverblijf De Rollen

Pedagogisch beleidsplan

2022-2023

Inhoudsopgave

 

1) Voorwoord                                        

2) Doelstelling en visie

2.1 Algemene doelstelling          

2.2 Onze visie op kinderen en hun ontwikkeling.

2.3 Onze visie op kinderopvang   

3) Pedagogisch beleid

3.1 Emotionele veiligheid  

3.2 De ontwikkeling van kinderen.

3.3 Normen en waarden                                                          

3.4 Omgang met zieke kinderen                                              

3.5 Observaties en kindportfolio’s                                           

3.6 Signaleren                                                                                       

3.7 Scholing personeel                                                             

3.8 Stagiaires       

3.9 beleidsmedewerker/coach                                                  

3.10 warme overdracht bassischool                                                                 

4) Plaatsing

4.1 Groepsindeling en personeel                                               

4.2 Intakegesprek                                                                                                          

4.3 Vier-ogen-principe                                                              

4.4 Drie-uursregeling                                                              

4.5 Wennen op de Rollen                                                         

4.6 Afspraken betreffende halen en brengen                              

4.7 Mentor                                                                             

4.8 Extra opvang aanvragen of ruilen van dagen                                 

 5) De dagelijkse gang van zaken

5.1 Onze dagindeling                                                               

5.2 Slapen en rusten                                                               

5.3 Spelen en activiteiten

5.4 uitstapjes beleid                                               

6) Eten en drinken

6.1 Eet- en drinkmomenten                                                      

6.2 Diëten en allergieën                                                           

6.3 Feesten en traktaties                                                           

7)  Verschonen, toiletgang en zindelijkheid                                                     

8) Ouders en verzorgers

8.1 Individuele contacten                                                         

8.2 Schriftelijke informatie                                              

8.3 Oudercommissie                                                     

8.4 Klachtenprocedure                                                                          

9) Indeling van onze ruimtes

9.1 Werken met hoeken                                                          

10) Risico-inventarisatie

10.1 Bedrijfshulpverlening                                                       

10.2 Veiligheid, verzekeringen & aansprakelijkheid                  

10.3 Vaccinatiebeleid                                                              

11) Samenwerkende instanties

11.1 CB en Wij- Team                                                             

11.2 GGD/Gemeente                                                               

11.3 Veilig thuis                                                                      

12) Privacy beleid                   

     

    Voorwoord:

     

    Rennen, vliegen, duiken, vallen en weer opstaan. Dit is wat kinderen veel doen en willen doen zowel fysiek als emotioneel. Het is belangrijk om kinderen dit in een veilige omgeving te kunnen waarborgen.  In ons kinderdagverblijf vinden we het belangrijk dat kinderen zich net als in hun eigen omgeving hier ook thuis voelen. 

     

    Dit plan is ontwikkeld om ouders inzicht te geven in de dagelijkse gang van zaken bij het kinderdagverblijf

     

    Kinderdagverblijf de Rollen biedt opvang voor kinderen in de leeftijd van 6 weken tot 4 jaar.  Dit beleidsplan geeft ouders/verzorgers inzicht in de werkwijze en het opvoedingsklimaat dat de Rollen biedt. Het geeft ons een richting, inspiratie en houvast bij het pedagogisch handelen op de groep. Voor beiden is het een middel om de dagelijkse gang van zaken te toetsen, waar nodig is bij te stellen, om te komen tot een optimale kwaliteit van kdv de Rollen.

     

    Wij hebben hierbij natuurlijk voor ogen dat dit alles leidt tot een plek waar kinderen graag verblijven!

     

    Kdv de Rollen is een kleinschalige opvang. De gedachte om een kdv te starten is ontstaan, omdat onze moeder gastouder is geworden en wij nu de mogelijkheid zien om op hetzelfde terrein een kleinschalige  kinderdagverblijf te beginnen. Een droom die uitkomt voor ons als zussen.

    Wij streven naar om een betrouwbare , sfeervolle, huiselijke, rustige, en gezellige opvang te bieden.

     

    2) Doelstelling en visie

      

    2.1 Algemene doelstelling

    Wij streven ernaar om kwalitatief goede en verantwoorde kinderopvang te bieden in een huiselijke sfeer.

     

    2.2 Onze visie op kinderen en hun ontwikkeling.

    Binnen ons kinderdagverblijf staat een goede en gezonde ontwikkeling van het kind centraal.

    Deze ontwikkeling vindt plaats in een veilige omgeving, die wij verzorgen. Er heerst een pedagogisch klimaat waar ruimte is voor zowel groepsopvoeding als individuele ontplooiing. Buiten de dagelijkse verzorging hechten wij er veel waarde aan dat de omgeving een stimulans biedt voor de kinderen om zich zowel lichamelijk als sociaal-emotioneel, creatief, taalvaardig en verstandelijk te ontwikkelen.

    Hiermee spelen we in op de natuurlijke drang van kinderen om zich te ontwikkelen. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen wijze, in zijn eigen tempo en vooral naar eigen behoeften. Om zich optimaal te kunnen ontwikkelen vinden wij het dan ook erg belangrijk een kind vooral (zelf)vertrouwen en veiligheid te kunnen bieden.

     

    2.3 Onze visie op kinderopvang

    Wij streven naar het creëren van een veilige sfeer, zowel emotioneel als ruimtelijk, zodat elk kind optimaal de ruimte krijgt om zich op eigen wijze, veilig en gezond te ontwikkelen. Wij bieden het kind een omgeving waar het zichzelf mag zijn, waar er liefdevol en respectvol naar je gekeken en geluisterd wordt en waar de volwassenen de voorwaarden scheppen. De talenten, kwaliteiten en creatieve vermogens die iedereen heeft, krijgen hierdoor ruim baan. Zo vormen wij een solide basis voor de ontwikkeling van elk kind.

    Bij ons staat natuur voorop. Wij vinden het belangrijk dat het kind leert omgaan met de natuur en leert wat het kan bieden. Wij werken voornamelijk met duurzame producten . Kinderen mogen alles ontdekken in de avontuurlijke tuin en daar hoort vies worden natuurlijk gewoon bij.

    De binnenruimtes zijn licht en huiselijk ingericht. Naast het huiselijke richten wij de groep zo in dat

    elk kind zijn eigen talenten kan ontdekken. 

    Verder hechten wij veel waarde aan communicatie/samenwerking met ouders. Wij zijn van mening dat er door open communicatie een optimale afstemming kan plaatsvinden over de opvoeding van het kind

     

     

    3) Pedagogisch beleid

     

    3.1 Emotionele veiligheid

    De basis van al het handelen vinden wij het bieden van een gevoel van veiligheid aan de kinderen. Wij gaan zorgvol om met de emoties van de kinderen, door begrip te tonen en troost te bieden. Verder proberen wij de scheiding van thuis altijd zo goed mogelijk p op te vangen met een afscheidsritueel. Een vertrouwensrelatie is voor kinderen onmisbaar. Dit realiseren wij door te werken met een kleine groep waar wij met ons tweeën altijd een vast gezicht kunnen bieden. Ook hechten wij veel waarde aan ritme, regels en vaste rituelen, omdat deze ervoor zorgen dat kinderen zich zeker voelen. Een veilige omgeving, persoonlijk contact en de aanwezigheid van bekende groepsgenootjes dragen bij tot het verkrijgen van een veilig gevoel. Dit gevoel zal bijdragen aan de emotionele ontwikkeling van onze kinderen.

     

    3.2 De ontwikkeling van de kinderen.

    Voor ons is het eigen en unieke ontwikkelingstempo van de kinderen maatgevend in de begeleiding van de kinderen. Wij stimuleren kinderen op verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals:

    • Lichamelijke ontwikkeling ( bijv. leren lopen)
    • Cognitieve ontwikkeling / verstandelijke ontwikkeling ( bijv. ruimtelijk inzicht)
    • Taalontwikkeling ( bijv. leren praten)
    • Emotionele ontwikkeling ( bijv. leren opkomen voor zichzelf)
    • Sociale ontwikkeling ( bijv. respect voor elkaar en goed samenspel)
    • Zintuiglijke ontwikkeling ( bijv. oog-handcoördinatie)

     

    Al deze ontwikkelingsgebieden komen vaker aan bod dan ouders/verzorgers wellicht denken. Kinderen zijn de hele dag bezig om zich te ontwikkelen op allerlei vlakken. Wij richten ons gedurende de dag zoveel mogelijk op het stimuleren van de kinderen. Kinderen geven zelf aan op welk niveau ze zitten en waar ze aan toe zijn. Stimuleren van de grove motoriek doen wij bijvoorbeeld door: - Lopen en rennen, Fietsen, klimmen, rollen etc. Stimuleren van de fijne motoriek gebeurt o.a. door tekenen, rijgen, verven, kleien, prikken, knippen, scheuren en plakken. 

    Wij accepteren kinderen tijdens alle activiteiten zoals ze zijn en geven ze vertrouwen in hun eigen vermogen.

    Ook besteden wij gedurende de dag veel aandacht aan de zelfstandigheid van de kinderen. Wij doen dit door kinderen zoveel mogelijk alles zelf te proberen ( aankleden, eten, drinken etc.) daarnaast stimuleren wij de zelfstandigheid door het geven van kleine opdrachtjes en door kinderen zelf beslissingen te laten nemen m.b.t. activiteiten die plaatsvinden binnen de groep. Een positief zelfbeeld is hierbij echter van groot belang. Wij laten de kinderen dan ook bewust laten merken dat we trots op hen zijn. 

    Om kinderen te stimuleren in hun taalgebruik, maken wij gebruik van verschillende boekjes, memorie, lotto, peuterdomino en kwartetspelletjes. Om de cognitieve ontwikkeling van onze kinderen te stimuleren bieden wij veelsoortige materialen aan, zoals: puzzels, duplo, vormenplankjes en kleurenspelletjes. Dit ontwikkelingsgebied komt ook voor door gezamenlijk spel. Bijvoorbeeld samen in de zandbak spelen. Ook voelen, ruiken, luisteren en proeven gaat bij kinderen de hele dag door. Deze zintuigen stimuleren wij door de kinderen in contact te brengen met water, vingerverf, klei, en sop. Tijdens de maaltijden worden de smaak- en reukontwikkeling gestimuleerd. De oog-handcoördinatie wordt bevorderd met de volgende materialen: verschillende constructiematerialen, kralen, hamertje tik etc. 

    Luisteren oefenen wij door verhaaltjes, woordspelletjes, opdrachten en door het gebruik van diverse muziekinstrumenten.

     

    Kinderen maken deel uit van een grote samenleving. Binnen de groep kunnen oefenen in een kleine samenleving. Dit gaat letterlijk en figuurlijk met vallen en opstaan. Het kennismaken met volwassenen en andere kinderen, het respecteren van anderen en het opkomen voor eigen belang zijn belangrijke toegevoegde waarden van het samenzijn in een groep. 

    In de groep worden deze sociale vaardigheden gestimuleerd door bijvoorbeeld elkaar helpen, samen speelgoed opruimen, samen eten, samen spelen en het vieren van feestelijke gebeurtenissen. 

    Door kinderen deze activiteiten dagelijks samen te laten doen, versterken we het sociaal gevoel. Verder stimuleren we dit door groepsspelletjes te doen, die hier speciaal op zijn gericht. Door dat kdv de Rollen een kleinschalige kdv is, zijn ze omringd met vertrouwde gezichten en leren ze elkaar goed kennen. 

     

    3.3 Normen en waarden 

    Het eigen maken van normen en waarden is voor de morele ontwikkeling van kinderen erg belangrijk. Zowel binnen als buiten de groep zullen zich op dit gebied veel leermomenten voordoen. ( bijv. pijnlijke en verdrietige situaties, ruzies of een maatschappelijke gebeurtenis). Door de reacties van ons, op bepaalde situaties, leren kinderen wat wel en wat niet goed is. Wij hechten dan ook veel waarde aan een juiste voorbeeldfunctie.

     

    3.4 Omgang met zieke kinderen

    Wij verwachten van ouders dat ze ons informeren bij ziekte van een kind en/of (eerder) toegediende medicatie. Mocht het nodig zijn, dan zullen wij contact opnemen met de GGD. (bijv. in geval van een besmettelijke ziekte)

    Alle ouders/verzorgers worden, bij besmettelijke ziektes, direct op de hoogte gebracht. Ouders/verzorgers kunnen dan extra alert zijn bij hun eigen kinderen. Kinderen die besmettingsrisico voor anderen opleveren mogen de Rollen niet bezoeken.

    Mocht een kind niet lekker in zijn vel zitten of een lichaamstemperatuur hebben boven de

    38,5 graden, dan zullen wij altijd contact opnemen met de ouder. In verband met verhoogd risico op koortsstuipen geven wij geen paracetamol  aan kinderen met koorts. Verder word voor het toedienen van medicatie een medicatieformulier ingevuld door ons en de ouders/verzorgers. Indien nodig een geautoriseerde aanvulling.

     

     

     

    3.5 Observaties en Kindportfolio’s 

    Tijdens het werken met kinderen zijn wij uiteraard ook bezig met de ontwikkeling van kinderen. Om alle kinderen optimaal te kunnen ‘’begeleiden’’ in hun persoonlijke ontwikkeling is het noodzakelijk om vaste observatiemomenten uit te voeren. Tijdens de vier jaar dat het kind bij ons verblijft zullen er vier vaste observatiemomenten zijn. 

    Rond 1e verjaardag: Observatie 0-12 maanden 

    Rond 2e verjaardag: Observatie 12-24 maanden 

    Rond 3 verjaardag: Observatie 24-36 maanden

    Tijdens deze observatiemomenten kijken wij over het algemeen naar het welbevinden van het kind.  

    Tijdens deze observaties komen de volgende ontwikkelingsgebieden aan bod: 

    • Sociaal-emotionele ontwikkeling 
    • Relatie met leidsters 
    • Zelfredzaamheid 
    • Taalontwikkeling 
    • Motorische ontwikkeling 
    • Spelontwikkeling 

     

    Mochten er tijdens de observaties bijzonderheden worden geconstateerd betreffende het kind, dan worden de ouders/verzorgers altijd door ons geïnformeerd. Zijn er geen bijzonderheden van onze kant, dan loopt het stilzwijgend door tot aan de volgende observatie. 

    Er vindt altijd een gesprek plaats na de observatie rond de leeftijd van 2 jaar en met 3 jr. en 10 maanden, aangezien hier ook de overgang naar de andere groep/basisschool zal plaatsvinden. 

    Mochten er tussendoor van ouders/verzorgers kant vragen zijn, dan zijn wij te allen tijde bereid om een gesprek in te plannen. 

     

    3.6 Signaleren 

    Onze observatielijsten worden ingevuld door de (mentor) die het kind gedurende de meeste momenten verzorgd. Samen worden deze ingevulde lijsten besproken. Wij proberen hierdoor een zo goed, en zo breed, mogelijk beeld van het kind te krijgen. Daarnaast worden tijdens de overleggen, de ontwikkelingen van de kinderen besproken. Zodat wanneer dit nodig is wij het kind  extra in de gaten kunnen houden

    Mochten wij bepaalde bijzonderheden signaleren, dan bespreken wij deze uitvoerig met elkaar. Zodra wij een duidelijk beeld hebben, bespreken wij onze bevindingen met de ouders/verzorgers.

    Tijdens dit gesprek worden eventuele actiepunten in kaart gebracht. Indien de situatie externe hulp vereist, zullen wij ouders doorverwijzen naar een instantie die hen verder kan begeleiden. (Consultatiebureau, WIJ team, huisarts)

     

     

    3.7 Scholing personeel

    Aangezien wij met enorm veel passie en enthousiasme met de kinderen werken ,besteden  wij ook veel aandacht  aan hun persoonlijke ontwikkeling en staat scholing bij ons hoog in het vaandel. Wij geven de kinderen op deze wijze  een zo optimaal mogelijke basis mee. Wij volgen dan ook geregeld vernieuwende en/of aanvullende cursussen.

    Daarnaast volgen wij ook individueel cursussen; BHV, Kinder- EHBO etc. 

    Binnen ons kinderdagverblijf zijn er twee leidsters werkzaam, die de pedagogische opleiding hebben afgerond. Tevens heeft één van de leidsters een gekwalificeerde opleiding als kindercoach.

     

    3.8 stagiaires

    In de toekomst willen we graag werken met stagiaires. Hoe we dit invulling gaan geven is nog niet helemaal duidelijk. Zodra we hier meer gerichter mee bezig zullen zijn, zullen we het beleidsplan hierop aanpassen.

     

     

     

     

     

    3.9  beleidsmedewerker/coach

    Elke organisatie in de kinderopvang moet een pedagogisch beleidsmedewerker/coach hebben. Dit is wettelijk verplicht.  Wij zijn aangesteld bij ……… hieronder zie je hoe wij de uren dit jaar willen inzetten

     

    Inzet pedagogisch beleidsmedewerker/ coach   

     

    Naam

    Fte   (36 uur per week)

    Aantal uren Coaching per jaar

    Esther Smit

    0.75

    8 uur

    Thessa Smit

    0.75

    8 uur

     

    50 uur per jaar voor ontwikkeling en implementatie van pedagogisch beleid.

     

    Inrichting tuin

    50 uur per jaar

    Ontwikkeling gericht

    25

    Veilig spelen 

    25

     

    3.10 warme overdracht naar school

    Wij zullen de overdracht formulier  van peuter naar kleuter van de gemeente invullen en samen met het dossier aan ouders meegeven als het kind vier jaar is.  Het is aan de ouder of zij dit overdragen aan de desbetreffende school en/of BSO

     

    4)       Plaatsing

     

    4.1 Groepsindeling en personeel

    Binnen ons Kinderdagverblijf hebben wij gekozen om te werken met een verticale groep. De groep bestaat uit maximaal 6 kinderen van 0-4 jaar. Door deze samenstelling kunnen de kinderen van elkaar leren en elkaar positief beïnvloeden. Ze leren samenwerken en elkaar te helpen. Omdat wij met ons tweeën op een groep werken zal er altijd een vast gezicht zijn voor de kinderen. Wij een zeer klein groepje hebben kunnen wij elkaar in ziektes of verlof bijna altijd kunnen vervangen. Voor de hechting is het belangrijk dat het kind in de tijd dat het bij ons is zoveel mogelijk vaste gezichten ziet. Hierdoor creëer je een optimaal veilige sfeer voor het kind.

     

    4.2 Intake gesprek

    Zodra het kind is aangemeld bij ons kinderdagverblijf via ons formulier

    ‘’plaatsingsverzoek’’, gaan wij kijken of er plaats is binnen de groep. Zo ja, dan nodigen wij de ouders/verzorgers uit voor een intakegesprek. Voorafgaand aan de plaatsing van uw kind wordt u uitgenodigd om kennis te maken. Tijdens het intakegesprek wordt de basis gelegd voor een vertrouwensrelatie tussen de ouders/ verzorgers en het kinderdagverblijf. Behalve het feit dat u geïnformeerd wordt over alle zaken die met de verzorging van uw kind te maken hebben, is dit gesprek bedoeld om u goed te informeren over de organisatie van het kinderdagverblijf. Ter ondersteuning wordt aan u schriftelijke informatie meegegeven over de dagelijkse gang van zaken in het kinderdagverblijf. Wat kunnen de ouder(s)/ verzorger(s) van het kinderdagverblijf verwachten en wat verwacht het kinderdagverblijf van de ouder(s)/ verzorger(s)? Deze vragen zullen grotendeels beantwoord zijn na het intakegesprek. 

     

     

    4.3 Vierogen-principe

    Binnen ons kinderdagverblijf werken wij volgens het verplichte vierogen-principe. Omdat wij werken op een kleinschalig kinderdagverblijf, zijn er ook dagen dat wij alleen op de groep staan. Na alle mogelijkheden hieromtrent in overweging te hebben genomen, is in overleg met elkaar gekozen voor een camerasysteem. Er zijn camera’s geplaatst, waarmee we zicht hebben op alle ruimtes van ons kinderdagverblijf.

    De beelden worden twee dagen lang opgenomen en zijn dus ook van twee dagen terug te zien. Daarna wordt hier weer nieuw overheen opgenomen. Op de telefoons van ons is een app geïnstalleerd waarmee we op ieder moment kunnen inloggen op het camerasysteem en de live beelden kunnen volgen. Wij werken met babyfoon op de slaapkamers. Deze zijn altijd aan en via de microfoon van de camera ook hoorbaar. Dit is met name op de momenten dat er slechts 1 van ons op de groep werkt, op dagen dat de kind bezetting om inzet van slechts 1 leidster vraagt. Daarnaast zijn onze groepsruimtes voorzien van doorkijk-ramen, waardoor we constant een directe blik kunnen werpen op de groepen. Door het onvoorspelbare brengen en halen van de kinderendoor ouders/verzorgers is er genoeg controle voor het beleid van de vierogen principe. Dit zal altijd in overleg gaan met de oudercommissie.

     

    4.4 Drie-uursregeling

    Bij minimaal tien uur aaneengesloten opvang, kan worden afgeweken van de BKR gedurende maximaal drie uur per dag. Die uren hoeven niet aaneengesloten te zijn. Kdv de Rollen gaat ervan uit dat er voor de kinderdagopvang sprake is van een BKR afwijking tussen 8.00-9.00 en 16.30-17.30 en tijdens de middagpauze  tussen 12:00-12:30 en 12:30- 13:00 ( maandag toten met vrijdag). Mocht er worden geconstateerd dat er structureel langer dan een uur boven de BKR wordt gewerkt, dan wordt de personeelsbezetting hierop aangepast

     

    4.5 Wennen op de Rollen

    Om uw kind en uzelf vertrouwd te laten raken met ons kinderdagverblijf hebben wij wenmomenten, die vooraf gaan aan de uiteindelijke plaatsingsdatum. In de weken voor de uiteindelijke plaatsingsdatum neemt kinderdagverblijf de Rollen contact op met de ouder(s)/ verzorger(s) om te overleggen wanneer de wenmomenten plaatsvinden. Het doel van deze wenmomenten is o.a.;

    Dat uw kind vertrouwd raakt met het kinderdagverblijf: het dagritme, ons als pedagogische begeleider en de groepsgenootjes; 

    Dat de ouder(s)/ verzorger(s) vertrouwd raken met de nieuwe situatie en een vertrouwensrelatie kunnen ontwikkelen met ons; 

    Dat zaken zoals voedingsschema's en slaaprituelen, zo goed als mogelijk, op elkaar afgestemd worden. 

    De tijd dat een kind in de groep verblijft, wordt in overleg met u opgebouwd. Wij spelen een belangrijke rol bij het wennen van het kind. Een dreumes of peuter wordt spelenderwijs bekend gemaakt met de ruimte en de regels. De groepsgenootjes spelen daar overigens vaak onbedoeld een belangrijke rol bij. Er wordt aandacht gegeven in de vorm van lichamelijk contact, rondkijken in de groep en kennis maken met andere kinderen, of juist niet als het kind wat angstig is. Aandacht betekent ook ondersteuning bieden aan het kind bij het vinden van een eigen plekje in de groep. Het kind moet zich welkom voelen. Wanneer uit het gedrag van uw kind valt op te maken dat het moeilijk wennen is wordt in overleg met u de wenochtend herhaald, dan wel naar andere mogelijkheden gezocht om het wennen te vergemakkelijken.

     

    4.6 Afspraken betreffende Halen en Brengen

    Het brengen van uw kind is een belangrijk moment van de dag. Uw kind zal afscheid moeten nemen. Vooral jonge kinderen kunnen moeite hebben met het loslaten van de vertrouwde ouder(s)/ verzorger(s). De belofte dat hij/ zij later op de dag weer opgehaald zal worden, stelt een jong kind niet gerust want iemand die uit het zicht verdwijnt is voor hem/ haar definitief weg. Wij zullen het kind overnemen van u bij het weggaan en samen met uw kind afscheid nemen en/of uw kind trachten aan te zetten tot spelen. Ook al is het soms moeilijk, het is van belang voor het kind dat hij/ zij weet dat u vertrekt en dat dit niet onopgemerkt gebeurt.

     

    Bij het halen van het kind dient de ouders/verzorgers zich te realiseren dat het kind op dat moment in spel verdiept kan zijn en dat hij gefrustreerd kan raken als het daar te abrupt uit wordt gehaald. Wij streven er dan ook, binnen ons kinderdagverblijf, naar dat de momenten van halen en brengen zo rustig mogelijk verlopen. Deze momenten geven namelijk ook de gelegenheid tot de overdracht en contact met andere ouders/verzorgers.

     

    4.7 Mentor

    Aan elk kind word een mentor toegewezen. Dit word besproken tijdens de intake. De mentor zal met de ouders de ontwikkeling en het welzijn van het kind kunnen bespreken. De mentor zal na aanleiding van de periodieke observatie ouders uitnodigen voor een 10 minuten gesprek. De lijst met kinderen en mentoren word bijgehouden in een daartoe behorende map.

     

     

    4.8 Extra opvang aanvragen of ruilen van dagen

    Waar mogelijk is kunnen ouders extra opvang aanvragen of een dag ruilen. Dit kan alleen als het  kind ratio mogelijk is.

     

     

    5)         De dagelijkse gang van zaken

     

    5.1 Onze dagindeling

    De openingstijden van ons kinderdagverblijf zijn van 07.30 tot 18.00u. Verlengde opvang is mogelijk.

    Binnen ons kinderdagverblijf werken we volgens een bepaald dagritme. Het dagritme dient als leidraad voor de dag. Het is bedoeld als regelmaat voor kinderen en voor ons om ervoor te zorgen dat alle kinderen op tijd eten, drinken, plassen, verschoond worden en slapen en dat er voldoende tijd overblijft voor vrij spel en/of groepsactiviteiten. De dagindeling wordt volgens onderstaande globale structuur elke dag herhaald. Bij mooi weer, tijdens uitstapjes of verjaardagen, kan het echter voorkomen dat er in het schema iets verschuift.

    Bij de baby’s wordt zoveel mogelijk het eigen ritme van de baby aangehouden wat betreft de voeding, het slapen en verschonen. Zodra de baby's wat ouder worden, wordt er toegewerkt naar het dagritme van de groep.

     

    Globale dagindeling van de groepen:

    Ochtend:

    07.30– 09:30: De kinderen worden gebracht en er vindt overdracht plaats met ouders/verzorgers. De ouders/verzorgers zorgen ervoor dat de jas/tas van hun kind wordt opgeborgen op de daarvoor bestemde plek. ( kapstok/bakje) Er is gelegenheid tot vrij spelen en knuffelmoment voor de allerkleinsten. Om 09:00 gaan wij gezamenlijk de groep opruimen voor het fruitmoment. NB.  Brengen is tot max 09:30 en anders in overleg. Dit doen we om onrust op de groep ver voorkomen.

    09:30- 10:30  Wij gaan met de kinderen aan tafel voor het fruitmoment. We starten met een welkom liedje en gaan fruit eten met de kinderen die op dat moment in dit ritme zitten. Er is tijd voor de kinderen om hun verhaal te laten vertellen en de baby’s worden hier bij betrokken, tenzij hun slaap moment hebben. Verder zullen wij een boekje voor lezen of liedjes zingen. Dan geven we de kinderen washandjes om hun gezicht en handen schoon te maken en vind er een verschoonronde plaats. Hierna gaan we  buiten gaan spelen. 

    11.30– 12.15 Gaan we handen wassen en samen aan tafel voor de lunch. De kinderen mogen meehelpen met het dekken van de tafel. (borden, vorken en bekers)

    12.15 – 12.30: We ruimen samen de tafel af en wassen onze handen/gezicht. Er vindt een verschoonronde plaats en de kinderen die een middagdutje doen, mogen nog even vrij spelen en worden dan rustig klaargemaakt voor het slaapje. 

     

    Middag:

    13.00u – 15.00u: Rustperiode voor de hele groep. De muziek staat zachtjes aan i.v.m.

    de middagslaapjes en er is extra tijd voor een aandachtmoment voor de kinderen die net gebracht zijn. Er is tijd om zelf een boekje te lezen, te puzzelen, tekenen en/of voorgelezen te worden. Tijdens dit rustmoment worden er bewust rustige activiteiten gedaan en is er ook extra tijd voor knuffelmomenten.

    15:30 De kinderen worden weer wakker en worden uit bed gehaald ( uiterst 15.30u). Er vindt een verschoonronde plaats en na het aankleden gaan we aan tafel. Alle kinderen krijgen iets te drinken en een gevarieerd tussendoortje. Verder is er dan nog  tijd voor de iets grotere kinderen om te verven, plakken, kleien, tekenen of vrij te spelen. Op dit moment van de dag is er tevens weer mogelijkheid tot buitenspel voor de kindjes.

    Voor de baby’s is er dan extra tijd om te knuffelen. Bij buitenspel gaan ze lekker mee om een frisse neus te halen!

    16.30 – 18.00:  Kinderen worden tussendoor opgehaald en er vindt overdracht plaats met de ouders/verzorgers. Ook kan er op dit moment van de dag een warme maaltijd genuttigd worden bij de baby’s. ( dit dient zelf meegebracht te worden.) Bij de grotere kinderen ( vanaf de leeftijd van 18 maanden) gaan we er vanuit dat de warme maaltijd thuis genuttigd word.

     

     

     

     

    5.2 Slapen en rusten

    In ons kinderdagverblijf hebben we twee slaapruimtes.  De slaapkamers worden wisselend gebruikt voor kindjes die net wat meer rust nodig hebben, ofwel beter alleen slapen.

    Net als bij volwassenen verschilt het bij kinderen hoeveel slaap ze nodig hebben per dag.

     

    Baby’s slapen bij ons dan ook zoveel mogelijk volgens het ritme dat ze zelf ( en hun ouders) aangeven. De meeste peuters hebben een vast middagdutje, maar ook hier zal er gekeken worden naar de individuele behoeftes van het kind zelf. Baby’s slapen met toestemming van ouders veelal buiten in een kinderwagen of slaaphuisje.

    Verder slapen baby’s en dreumesen bij ons op de rug, volgens de richtlijnen van de GGD. Mocht u als ouder/verzorger liever hebben dat het kind op de buik/zij slaapt vragen wij ouders/verzorgers dit aan te geven bij het intakegesprek en zal u een toestemmingsformulier ondertekenen.

     

     5.3 Spelen en activiteiten

    Voor de baby’s bestaat het grootste gedeelte van de dag natuurlijk uit verzorgen. Toch wordt er bewust veel met de baby’s gepraat. Tevens worden er liedjes gezongen en geknuffeld. Deze vormen van ‘’spel’’ maken een belangrijk deel uit van de ontwikkeling van onze ‘kleintjes’. Verder zijn er in het dagritme een aantal vaste momenten van activiteiten ingepland. Hieronder verstaan we knutselactiviteiten, liedjes zingen en samen eten. Een kind speelt een groot deel van de tijd dat het bij ons doorbrengt. Aangezien het natuurlijk niet voor elk kind meteen vanzelfsprekend is dat het ‘’goed’’ kan spelen, zijn onze begeleidsters tevens in staat spelbegeleiding te geven. Dankzij een goede spelbegeleiding en een stimulerende houding kun je een kind al goed op weg helpen met spelen. Binnen ons kinderdagverblijf hechten wij, buiten het binnenspeel, echter ook veel waarde aan buitenspel. Kinderen spelen buiten op een hele andere manier. De ervaring van andere ruimten, weersomstandigheden, natuur en ondergronden zorgen ervoor dat het spel en onderzoek van kinderen verschilt met die in de binnenruimte. Buitenspel vraagt andere vaardigheden en biedt andere mogelijkheden.

    Om een paar voorbeelden te noemen:

    Buiten zijn andere geuren en kleuren. Buiten nodigt uit tot grotere, grovere en snellere bewegingen (rennen, hinkelen, fietsen), tot ontdekken van levende en dode natuur (insecten, vogels, planten, vlinders, vallende bladeren, verdorde bloemen), tot omgaan met en ontdekken van de mogelijkheden van wisselende en minder te beïnvloeden omstandigheden zoals licht, schaduw, zon, koude, regen, sneeuw en wind (over je schaduw springen, sneeuw eten, regen op je tong, blaadjes vangen). Buiten liggen de materialen voor het oprapen, verschillen de associaties van die binnenshuis wat inspireert tot fantasiespel, tot grote dingen ondernemen en met je handen creëren. Er ontstaat bekendheid met natuurlijke bouwstoffen, kinderen leren meten en schatten en doen spelenderwijs technisch, mathematisch en ruimtelijk inzicht op.

    Buiten zijn de uitdagingen die kinderen binnen spel tegenkomen soms van een andere aard dan binnen. Zo val je eerder (en harder) als je rent, kun je een (te zware) tak makkelijk op je tenen laten vallen, etc. We zien omgaan met (kleine) risico's als aanvaardbaar en zelfs gewenst. Het maakt kinderen zelfstandig en vergroot hun zelf oplossend vermogen. Het nodigt uit tot samenwerking wanneer een probleem voor het kind alleen te groot is.

    Kortom, de ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen buiten zijn enorm belangrijk. Daarnaast is buitenspel erg belangrijk voor de gezondheid van opgroeiende kinderen. Kinderen staan dankzij buitenspel meer in contact met licht en zuurstof die nodig zijn voor de opbouw van (cellen in) het lichaam. Er wordt extra weerstand tegen ziekte opgebouwd. De spieren ontwikkelen zich vollediger en krachtiger door de verschillende soorten motoriek.

    Niet alleen voor lopende kinderen is het buitenspel van belang. Ook voor baby's is het buiten zijn een verruimende ervaring. Wat te denken van de wind langs de wangen, bewegende, ritselende blaadjes boven de kinderwagen, de koestering van de zon op de babyhuid, een zoemend insect of rustende vlinder, de anders klinkende geluiden van kinderstemmen, de verbazing over een bloem, vogels die in de natuur te ontdekken zijn etc.

    Zodra het weer het toelaat wordt er bij ons dan ook buiten gespeeld met ballen, fietsen, zand en water. Ook de allerkleinsten worden hierbij dus betrokken en mogen buiten spelen.

     

    5.4) Uitstapjes beleid

    Uitjes buiten het terrein van KDV De rollen 10

    Denk aan naar de bibliotheek een wandeling maken buiten voor een thema.

    De Pm mag met max twee kinderen loslopen de rest kinderwagen of kar.

    Als het kind mee gaat naar de winkel of bibliotheek zal dit altijd in overleg gaan met ouders die dag en zullen ouders een bevestig moeten sturen via de app.

    Ouders geven op de intake toestemming als ze mee mogen met uitstapjes.

     

    Activiteiten buiten het kdv de rollen 10 maar op het terrein van Rollen 10.

    Denk aan rondje tuin lopen met Jetty of Richard om te kijken naar de appelbomen, groenten en insecten of spelen in een afgebakende tuin.

    Dit gaat altijd in overleg met ouders/ verzorger, die hier  een toestemmingsformulier voor  tekenen. Esther of Thessa zijn altijd aanwezig op boven genoemde locatie.

     

     

    6)         Eten en Drinken

     

    6.1 Eet- en drinkmomenten

    Op kinderdagverblijf de Rollen wordt er veel waarde gehecht aan regelmaat. Zo gaan wij dan ook op vaste tijden met de kinderen aan tafel. Elke maaltijd wordt bij ons gezamenlijk aan tafel genuttigd. Ook de baby’s, die wellicht bepaald voedsel nog niet eten, worden dus hierbij betrokken.

    Wij bieden de kinderen maaltijden en tussendoortjes. Onder tussendoortjes verstaan we; vers fruit, yoghurt, rijstwafels, cracotte of rauwkost. De maaltijden bestaan uit brood met diverse soorten beleg en melk, water of thee.

     

    Verder werken wij, voor de flesvoeding van de baby’s, met het merk Nutrilon. De fruithap maken wij zelf van vers fruit. I.v.m. de hygiëne accepteren wij geen aangemaakte poedermelk!

    Geeft u echter borstvoeding en wilt u ook dat wij deze voeding door de dag heen voortzetten, dan vragen wij u de voeding aan te leveren. Wij zullen de voeding dan koel zetten op de volgens de richtlijnen bepaalde temperatuur. Wel graag even het volgende met een sticker aangeven:

    Naam kind

    Datum van afkolven

     

    Voor de wat grotere kindjes, die een warme hap bij ons wensen te krijgen, dient de maaltijd verpakt afgegeven te worden en de uiterste houdbaarheidsdatum moet duidelijk leesbaar zijn. Een zelfbereide maaltijd dient bevroren aangeleverd te worden. Resten van maaltijden worden bij ons weggegooid. Mocht u deze resten thuis nog willen hergebruiken, dan kunt u dat aangeven bij ons. Wij geven de aangereikte maaltijd enkel dezelfde dag, om versheid voor de kinderen te kunnen garanderen. 

    Het is dus niet mogelijk om maaltijden achter te laten voor meerdere opvangdagen.

     

    6.2 Diëten en allergieën

    Binnen ons kinderdagverblijf houden wij graag rekening met eventuele diëten of allergieën van kinderen. Ouders/verzorgers zijn echter verantwoordelijk om ons op de hoogte te stellen van diëten, allergieën of wensen m.b.t. de voeding van een kind. Deze wensen en bijzonderheden worden besproken tijdens het intakegesprek en beschreven op het aanmeldingsformulier.

    Mocht er bij een kind kans zijn op een erge allergische reactie op bepaalde voeding, dan zijn ouders verantwoordelijk om stap voor stap door te geven hoe er in dergelijke situaties gehandeld moet worden.

    Mocht er verder speciale voeding nodig zijn, vragen wij u dit van thuis mee te nemen.

     

    6.3 Feesten en traktaties

    Bij een verjaardag mag een kind natuurlijk altijd een traktatie uitdelen. Deze traktatie moet echter wel gezond zijn. 

    Wij kunnen ouders te allen tijde adviseren in gezonde en leuke traktaties. Daarnaast vieren wij uiteraard ook de verjaardag met de kinderen. In overleg met de ouders/verzorgers kijken wij op welke dag dit kan gebeuren. Er zal deze dag gezorgd worden voor een feeststoel en feestmuts!.

     

     

    7) Verschonen, toiletgang en zindelijkheid

     

    Ons kinderdagverblijf zorgt zelf voor de luiers van de kinderen. Wij gebruiken hiervoor het merk ‘’Kruidvat. Kinderen worden op vaste tijden ( tussendoor indien nodig) verschoond.

    Tegen het einde van de dag vindt er ook nog een extra verschoonronde plaats. Voor de kinderen die reeds zindelijk zijn, hebben een wc of een potje.

    Verder zouden wij het graag van u horen, wanneer u thuis bezig bent met de ‘’zindelijkheid’’ van uw kind.  Wij kunnen hier dan ook, tijdens het verblijf van uw kind, op inspelen. Kinderen met de leeftijd van 2 jaar zullen de wij spelenderwijs de zindelijkheid proberen te stimuleren.

    Het komt echter regelmatig voor dat kinderen thuis zindelijk zijn en binnen ons kinderdagverblijf niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben ( andere omgeving, meer afleiding etc) en wij proberen dan ook, om daar niet teveel aandacht aan te schenken. De druk die er dan gelegd wordt bij de kinderen weegt te zwaar op tegen hun emotioneel welbevinden en gevoel van veiligheid. Vaak komt de zindelijkheid binnen het kinderdagverblijf, een poosje later, vanzelf.

     

     8)        Ouders en verzorgers

     

    8.1 Individuele contacten

    Wij hechten in ons kinderdagverblijf veel waarde aan persoonlijk contact met de ouders. Tijdens het brengen van uw kind horen wij graag als er bijzonderheden zijn voor die dag. Het bespreken van bijzonderheden in de thuissituatie, of hoe een kind geslapen heeft is erg belangrijk. Wij kunnen namelijk aan de hand van deze informatie veel beter inspelen op de behoefte van uw kind. Tijdens het halen vertellen wij u graag even hoe de dag is verlopen, welke activiteiten het kind heeft uitgevoerd en of er bijzonderheden zijn geweest. Deze momenten zijn erg belangrijk, ook voor de kinderen. Indien ouders een apart gesprek willen met een van onze medewerkers kan daar natuurlijk altijd een afspraak voor gemaakt worden.

     

     

    8.2 Schriftelijke informatie

    Naast ons persoonlijk contact zullen wij dus ook per kind tot 1 jaar een schriftje bijhouden met belangrijke informatie. dan zullen wij er tevens alle informatie inschrijven m.b.t. de voeding/eetmomenten. Verder zullen we foto’s van uw kind maken en naar u toe sturen met toestemming van de ouder / verzorgen.

    .

    8.3 Oudercommissie

    Deze houdt zich bezig met organisatie brede kwesties, pedagogische zaken met betrekking tot de Rollen. Deze commissie vergadert ca. 4 keer per jaar. De leden van deze commissie ondersteunen ook activiteiten zoals ouderavonden en de jaarlijkse schoonmaak.

     

    8.4 Klachtenprocedure

    Het kan zijn dat u ontevreden bent over de werkwijze van onze  kinderopvang. Klachten kunnen bij ons neergelegd worden Om samen in gesprek te gaan hopen wij er samen uit te komen. Wanneer u er samen niet uit komt, verwijzen we u naar het www.klachtenloket-kinderopvang.nl Zij zullen u dan verder helpen.

     

    9)         Indeling van onze ruimtes

     

    9.1 werken met hoeken

    Onze gezellig ingerichte ruimtes voldoen aan alle veiligheidseisen. We hebben gebruik gemaakt van vrolijke en natuurlijke kleurtjes en er zijn verschillende hoekjes gemaakt waar de kinderen kunnen spelen. Afhankelijk van de tijd van het jaar werken wij met thema’s. Denk aan Sinterklaas, Kerst, de seizoenen, Pasen, de Boekenweek, etc. etc. Kinderdagverblijf de Rollen ziet er voor de kinderen en hun ouders altijd weer gezellig en aantrekkelijk uit. Er is genoeg te ontdekken en bekijken!

     

     

    10)       veiligheid en gezond 

     

    Kdv de Rollen werkt volgens het beleidsplan Veiligheid en Gezondheid. Met behulp van dit beleidsplan wordt inzichtelijk gemaakt hoe we op onze locatie werken. Met als doel de kinderen en ons een zo veilig en gezond mogelijke werk, speel en leefomgeving te bieden waarbij kinderen beschermd worden tegen risico’s met ernstige gevolgen en leren omgaan met kleine risico’s.

     

    Jaarlijks doen we risico-inventarisatie op het gebied van veiligheid en gezondheid.

     

    Hierin staan werkinstructies beschreven voor ons en ouders. Het toezicht van handhaving op het gebied van veiligheid en gezondheid vanuit de Wet kinderopvang gebeurt door de GGD. Jaarlijks beoordeelt de GGD inspecteur onder andere het beleid en de uitgevoerde risico inventarisaties. De inspectierapporten van de GGD zijn openbaar. Jaarlijks vindt er een controle plaats op brandveiligheid en oefenen we een ontruiming op basis van een ontruimingsplan.

     

     

    10.1 Bedrijfshulpverlening

    Tijdens het verblijf van uw kind binnen ons kinderdagverblijf, zal er altijd iemand aanwezig zijn met een BHV-diploma.

     

    10.2 verzekeringen & aansprakelijkheid

    Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor een geldige WA-verzekering. Kinderdagverblijf de Rollen heeft een ongevallenverzekering voor kinderen en medewerkers. Mochten er meegebrachte (persoonlijke) spullen van kinderen ( kleding, speelgoed, verzorgingsspullen enz.) onverhoopt zoekraken of kapot gaan is kinderdagverblijf de Rollen hiervoor niet aansprakelijk.

     

    10.3 Vaccinatiebeleid

    Wij willen hierin de hoogst haalbare veiligheidsnorm proberen te waarborgen voor alle kinderen. Wij zullen dan ook, in samenspraak met ouders, vaccinatiebewijzen verplicht in dossiers gaan toevoegen.

     

     

    11) Samenwerkende instanties

     

    11.1 consultatiebureau en Wij team

    Tijdens een gesprek met de ouders/verzorgers kunnen wij het advies geven om uw vragen voor te leggen het consultatiebureau of het Wij team.

     

    11.2 GGD/Gemeente

    Als kinderdagverblijf staan wij natuurlijk altijd in contact met de gemeente. Wij kunnen hier altijd terecht met vragen of voor advies op maat. De GGD, als onderdeel van de gemeentelijke belangen, speelt hierin ook een belangrijke rol. Zo kunnen wij als kinderdagverblijf altijd onze vragen stellen betreffende een ziektebeeld bij kinderen of verspreidingsrisico’s van bepaalde kinderziekten. Daarnaast biedt de GGD ons ook de mogelijkheid om alle regels en richtlijnen te bespreken, die voor de kinderopvang van toepassing zijn. Mede dankzij deze samenwerking hopen wij ieder jaar, tijdens de regionale inspectie, deze controle zo goed mogelijk af te ronden.

     

     

    11.3 Veilig Thuis

    Binnen ons kinderdagverblijf zijn wij verplicht om te werken met een meldcode kindermishandeling. In deze meldcode staat een lijst van signalen waar wij alert op moeten zijn. Veilig Thuis is er voor iedereen, jong en oud, die te maken heeft met huiselijk geweld of kindermishandeling. Veilig Thuis geeft advies en biedt ondersteuning, ook aan professionals werkzaam in de kinderopvang. Bij Veilig thuis zijn wij, net als iedereen, vrij om meldingen te plaatsen en advies in te winnen. 

     

     

    12) Privacy beleid:

     

    Kinderdagverblijf de Rollen voldoet aan de AVG: de nieuwe wet welke zorgt voor bescherming van de persoonsgegevens (Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)) waar organisaties vanaf 25 mei 2018 aan dienen te voldoen.

    Wij doen er alles aan om de privacy van u en uw kinderen te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Om u transparante en duidelijke informatie te kunnen geven over de verwerking van de persoonlijke gegevens, verwijzen wij graag naar ons protocol privacy beleid.  We beschrijven hierin zo gedetailleerd mogelijk over welke persoonlijke gegevens we beschikken en hoe we deze beveiligen.

    Wij vinden het vanzelfsprekend dat wij u duidelijk en compleet informeren over uw privacy. Heeft u vragen over deze privacyverklaring of over de manier waarop wij omgaan met uw gegevens, dan kunt u ons uw vraag stellen via het kdvderollen@gmail.com